5 Against the House (1955) 83 min.dvdrip (Guy Madison)_Jonzee.avseeders: 0
leechers: 1
5 Against the House (1955) 83 min.dvdrip (Guy Madison)_Jonzee.av (Size: 1.13 GB)
Description
Rififi (1955)
Tarantino, Kubrick och Truffaut är bara några av de mästerregissörer som hypnotiserats och influerats av Rififi. Utan den hade verk som Reservoir Dogs eller De misstänkta knappast existerat. Inte Jönssonligan heller, för den delen. 1955 blev Rififi den största succén i Frankrikes historia, men resten av världen var ännu inte mogna för den banbrytande filmen. Dess nakna våld och brott mot konventioner - såväl cineastiska som moraliska - gjorde att den omedelbart totalförbjöds i en mängd länder. Iförd hatt, trenchcoat och med en Gaulois ständigt dinglande nedanför de sorgsna ögonen återvänder Tony (Jean Servais) till ett grådaskigt Paris efter fem år bakom galler. När han inser att hans kvinna vänstrar med en annan gangster låter han sig övertalas till ett sista jobb - en stöt med 240 miljoner i potten, som utmynnar i en av de mest berömda filmscenerna i historien. Rififi är tveköst kriminalfilmshistoriens mest inflytelserika verk - immiterad och kopierad många gånger om, men fortfarande oöverträffad. Originaltitel Du rififi chez les hommes Land, år, längd FRA år 1955, 116 min Regissör Jules Dassin Manus René Wheeler Jules Dassin Auguste le Breton Skådespelare Jean Servais - Tony le Stephanois Carl Möhner - Jo le Suedois Robert Manuel - Mario Ferrati Janine Darcey - Louise Pierre Grasset - Louis Grutter Marie Sabouret - Mado Logga in för att se fler skådespelare Jules Dassin - César Claude Sylvain - Ida Marcel Lupovici - Pierre Grutter Magali Noël - Viviane Robert Hossein - Remi Grutter Produktions info Philippe Agostini - FOTO Auguste le Breton - Författare Roger Dwyre - Klippning Georges Auric - Musik Henri Bérard - Producent Sharing WidgetTrailer |