André Brink - Een droog wit seizoen, NL Ebook(epub)

seeders: 1
leechers: 0
Added on October 17, 2013 by Swapmasterin Books > Ebooks
Torrent verified.



André Brink - Een droog wit seizoen, NL Ebook(epub) (Size: 407.46 KB)
 Een Droog Wit Seizoen - Andre Brink.epub407.46 KB


Description

André Brink - Een droog wit seizoen, NL Ebook(epub)







Auteur: Andre Brink

Pagina's: 256

Uitgever: De Prom

jaar van uitgifte: 1989

genre: Roman



Beschrijving

In 'Een droog wit seizoen' wordt het verbijsterende verhaal beschreven van een hachelijke speurtocht naar

de waarheid van de blanke onderwijzer Ben Du Toit. Een speurtocht door de beschaafde, christelijke jungle van

de apartheid, naar de waarheid achter de zo genaamde zelfmoord van de zwarte Gordon Ngubeni- schoonmaker

op de school van Du Toit- in een politiecel van de veiligheidspolitie in Johannesburg en naar de waarheid achter

het spoorloos verdwijnen en dood van diens zoon Jonathan na de rellen in Soweto in 1976. Ben Du Toit is

een gezagstrouwe, onopvallende man, die aanvankelijk nog alle vertrouwen heeft in de veiligheidspolitie. Zijn

hardnekkige poging om achter de waarheid te komen en 'de naam van Gordon te zuiveren, leiden echter al

spoedig tot steeds harder wordende confrontatie met de bewakers van de veiligheidspolitie. Zij laten geen middel

onbeproefd om zijn geduldig en geweldloos verzet tegen hun absolute macht te breken. Van huiszoeking en

anonieme nachtelijke telefoontjes, vernielingen, aanslagen, een bombrief tot en met compromitterende foto's.

Het ergste van alles: al de anderen die het slachtoffer worden van zijn zoeken naar de waarheid, omdat zij hem

hebben geholpen, een tipje van de sluier die over de waarheid ligt hebben opgelicht. Ze sterven een gewelddadige

dood, worden opgepakt, verbannen of zijn opeens spoorloos verdwenen. Du Toit is geen diehard; hij blijft een

gewone man die zijn plaats in de maatschappij wil behouden, maar vindt wel'...dat een mens één keer in zijn

leven, maar één keer, genoeg geloof in iets moeten hebben om er alles voor over te riskeren.' Hij riskeert

inderdaad alles en blijft tenslotte alleen over. Zijn collega's, de dominee, zijn vrienden, zijn vrouw, zijn dochters

laten hem in de steek. Ook de twee mensen die hem op zijn speurtocht door de wildernis vergezelden verdwijnen:

de zwarte taxichauffeur Stanley moet onderduiken en de journaliste Melanie Bruwer, zijn vriendin, wordt

verbannen. Zelfs bij de zwarten kan hij niet meer terecht. Na een levensgevaarlijke tocht door Soweto ontdekt hij:

'Ik ben blank. Dat is de kleine, de laatste, de angstaanjagende waarheid van mijn gebroken leven. Ik mag dan

gehaat worden, uitgestoten en vervolgd en tenslotte vernietigd worden ( door de blanke gemeenschap), niets kan

van mij een zwarte maken. En zij die wel zwart zijn kunnen dus niet anders dan mij blijven wantrouwen.'



Voor dit boek, dat in Zuid-Afrika vanwege de overeenkomst met het proces over het vermoorden van Steve Biko

door de veiligheidspolitie enige tijd op de lijst van verboden boeken heeft gestaan, ontving André Brink de Martin

Luther King Memorial Prize.




meer details over het boek vindt u hier

Sharing Widget


Download torrent
407.46 KB
seeders:1
leechers:0
André Brink - Een droog wit seizoen, NL Ebook(epub)