Kaninmannen 1990 XviD Bash DvDrip avi

seeders: 1
leechers: 1
Added on November 17, 2010 by in Movies
Torrent verified.

Kaninmannen 1990 XviD Bash DvDrip avi (Size: 701.91 MB)
 Kaninmannen.1990.XviD.Bash.DvDrip.avi701.91 MB

Description

Drama skrivet och regisserat av Stig Larsson.

Redan under regiutbildningen på Dramatiska institutet gjorde han en
pilotfilm med namnet Kaninmannen och med det kontroversiella temat
våldtäkt på småflickor. Idén och namnet fick han från ett autentiskt
våldtäktsfall som tidningarna skrev om 1976.

Speltid: 1 tim 35 min

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaninmannen

En våldtäktsman härjar i Stockholm. Massmedia har valt att kalla honom för Kaninmannen, eftersom han lockat ett av sina offer med att följa med honom hem för att ta hand om hans döende kaniner. Bengt är journalist på en nystartad TV-station och konstaterar krasst att sex och våld säljer, inte minst om det, som nu, är småflickor som blir våldtagna. Hans källa inom polisen visar honom en fantombild av Kaninmannen och Bengt konstaterar att det ser ut precis som hans son, Hans, som precis blivit pappa och arbetar som gymnastiklärare.

Kaninmannen är ingen svensk kriminalfilm. Om man förväntar sig spänning blir man besviken. Det är inte jakten på Kaninmannen som står i fokus utan snarare frågorna kring vem Hans (Kaninmannen) är och samhället vi lever i. Givetvis får vi inga svar på våra frågor, men det gör inte filmen mindre intressant. Det tog många år för regissören Stig Larsson att finansiera sin film. Troligen hade det varit svårt att hitta finaniärer även 2008, eftersom obehaget som Kaninmannen sprider är lika starkt i dag (filmen är från 1990). Berättandet är ganska kallt och trots att man hatar Hans för brotten han begår kan man inte låta bli att tycka synd om honom när man ser hur han trakasseras av sina elever. Ondskan finns överallt. Inte minst på TV-stationen, där man bestämt sig för att knäcka Maud, en före detta SVT-anställd som stationen fick på köpet när man köpte teknisk utrustning.

Kaninmannen är en lite bortglömd svensk filmpärla, som jag är glad att jag upptäckte. Jag vill rikta uppmärksamheten mot Eva Engström, som spelar Maud. En helt fantastisk kvinna, som genom sin sävliga och vänliga röst lockar fram min mest empatiska sida. Hon har inte medverkat i många produktioner, men efter att ha spelat Kerstin i komediserien Heja Björn har hon för alltid en plats i mitt hjärta.

Bild & ljud
Jag brukar tycka det är svårt att höra vad Börje Ahlstedt säger i vanliga fall och att då ha ett ljudspår som är så brusigt att det nästan är komiskt hjälper mig inte. Av alla Sandrews utgåvor av äldre svenska filmer är detta den sämsta jag sett. Och Sandrews vet om att det är dåligt. Det måste de göra. Jag förstår att man gör en billig utgåva för att få ut filmen, men då borde omslaget prydas av någon slags information om den tekniska kvaliten. DVD hör inte hemma på omslaget till Kaninmannen. Vet Sverker i Plus om det här?

Related Torrents

torrent name size seed leech

Sharing Widget

Download torrent
701.91 MB
seeders:1
leechers:1
Kaninmannen 1990 XviD Bash DvDrip avi